reklama

Povinné zmluvné poistenie znovu zdražie... Prečo vlastne?

Prednedávnom bez väčšej odozvy prebehla tlačou správa o výsledkoch povinného zmluvného poistenia za rok 2004. Napriek minimálne pozoruhodným číslam bez akejkoľvek odozvy, čo ma, priznám sa, zaskočilo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Čo konkrétne sa v správe ( SME 12.10.2005 - Poistky na autá zdražejú minimálne o desatinu, SME 3.10.2005 - Poistky na autá zdražejú minimálne o desatinu ) nachádza? V podstate takmer nič, ale aj to je mimoriadne zaujímavé. Sumárny výber poistného 12 miliárd Sk, celkovo za náhrady škôd vyplatené 3 miliardy (25%). Rozdiel - 9 miliárd (75%). Už to je minimálne na zdvihnuté obočie. Avšak, ako sa ďalej v článku píše, poisťovne majú aj iné výdavky, ako len preplácanie škôd. Napr. 8% z vybraných peňazí ako príspevok na hasičov, čo predstavuje 960 miliónov. Ostáva teda zhruba 8 miliárd. Ďalej príspevok do garančného fondu, tento rok (nie minulý, tento, ale pre výpočet nevadí) 300 miliónov. Stále ostáva 7 a 3/4 miliardy (64,6%). Potom nasleduje ešte krytie predpokladaných nákladov na škody na zdravie na nasledujúcich 10 rokov (čo je podľa mňa dosť pochybný výpočet). Netuším, aké konkrétne čísla sú na to použité, predpokladám, že to bude max. suma rovnajúca sa výplate náhrady škôd (predsa len, veľká väčšina nehôd sa končí len pokrčeným plechom), t.j. 3 miliardy (aj to je podľa mňa výrazne nadsadené). Stále však ostáva 3 a 3/4 miliardy... Kam sa podeli? Žeby tá posledné položka, réžia? Naše poisťovne asi nebudú ukážkou efektivity, ak na svoju réžiu spotrebujú takmer 1/3 vybraných peňazí...On celý výpočet povinnej poistky (čo znamená, že nemôžem zaplatiť spôsobenú škodu z vlastného vrecka, čo by som pri svojej praxi - 12 rokov vlastním vodičský preukaz, mal som 1 dopravnú nehodu pred 7-8 rokmi, po ktorej druhý zúčastnený musel vymeniť nárazník a vyklepať veko motora - veľmi rád prijal) je zvláštny. Hlavným kritériom pre výšku poistky je obsah valcov motora, pričom v najvyššej kategórii platí motorista zhruba päťnásobok sadzby najnižšej sadzby. Navyše sa na Slovensku neuplatňuje zvyšovanie poistky, ak motorista spôsobí nehodu, takže šťaastný majiteľ auta v najvyššej kategórii po uplatnení 50% bonusu za bezškodový priebeh (momentálne nereálne, keďže slovenské poisťovne uznávajú len posledné 3 roky) platí stále minimálne 2,5 krát viac ako vodič v najnižšej kategórii, nech by zrovna búral aj každý týždeň. Čo je to za logiku? Ak máš auto s veľkým objemom (napr. 10 ročný Nissan Maxima za 90.000), tak plať? Veď my ti ukážeme, vytŕčať z radu starých škodoviek? Na základe čoho sú kategórie stanovené práve takto? Kde je analýza, minimálne aký objem škôd spôsobili automobily poistené v jednotlivých kategóriach a koľko peňazí bolo v jednotlivých kategóriach vybraných? Pri uzavretí napr. životnej poistky si každá poisťovňa dáva veľký pozor, aby mala väčšiu šancu vybrať viac ako bude musieť vyplatiť. Prečo ich podobné kritériá v prípade vodičov absolútne nezaujímajú a chyby niekoľkých jednoducho prenesú na všetkých? Aha, veď to poistenie je POVINNÉ...Mimochodom, minulý rok ceny povinného zmluvného poistenia preskúmaval Protimonopolný úrad. Vraj je všetko v poriadku. Skvelá správa...

Peter Čunderlík

Peter Čunderlík

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek pozerajúci a často nechápajúci. Napriek požehnanému veku malé decko. Zoznam autorových rubrík:  IgIzWPolitykaJedným očkomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu